Eksperimen kali ini ada 3 tajuk iaitu :
- Keperluan percambahan
- Mengkaji keadaan yang diperlukan bagi percambahan biji benih.
- Percambahan epigeal dan hipegeal
TEMPAT : MAKMAL PERTANIAN DAN TISU KULTUR N30
TARIKH : 04 MARCH 2019 , ISNIN
MASA : 2:30 PETANG
Lets go, murid-murid ! 😄
Eksperimen pertama : Keperluan percambahan
TUJUAN : Menentukan keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih dan cara untuk mengatasi masalah kedormanan. Kedormanan biji benih ialah suatu mekanisme yang terdapat pada biji benih bagi mengelakkan biji benih bercambah sekiranya tidak wujud faktor-faktor persekitaran yang unit suatu habitat.
➤ Bahan-bahan
BAHAN
|
PERKARA
|
Bekas plastik
|
|
Kapas
|
|
Biji benih
|
|
Air didih yang telah disejukkan
|
1)
👍 masukkan 10 biji benih ke dalam setiap radas.
2)
👍 Semua radas di siram dengan air kecuali radas B2.
3)
👍 Radas C1 dan C2 di siram menggunakan air didih yang telah disejukkan.
4)
👍 Perhatikan percambahan biji benih setiap hari.
5)
👍 Catatkan keputusan .
SET PERTAMA ⟲
SET KEDUA ➲
2)
👍 Semua radas di siram dengan air kecuali radas B2.
3)
👍 Radas C1 dan C2 di siram menggunakan air didih yang telah disejukkan.
4)
👍 Perhatikan percambahan biji benih setiap hari.
5)
👍 Catatkan keputusan .
SET PERTAMA ⟲
Keadaan untuk percambahan
|
Label radas
|
Rawatan
|
Cahaya
|
A1
|
Diletak di atas meja dan dilembapkan.
|
Air
|
B1
|
Dilembapkan dengan air seperti biasa.
|
Oksigen
|
C1
|
Dilembapkan di dalam air yang telah didihkan dan dibiarkan sejuk. Diletakkan di atas meja.
|
Suhu
|
D1
|
Disimpan di dalam peti sejuk selepas dilembapkan.
|
SET KEDUA ➲
Keadaan untuk percambahan
|
Label radas
|
Rawatan
|
Cahaya
|
A2
|
Disimpan di dalam laci selepas dilembapkan.
|
Air
|
B2
|
Dibiarkan kering selepas dilembapkan.
|
Oksigen
|
C2
|
Dilembapka seperti biasa dan diletakkan di atas meja.
|
Suhu
|
D2
|
Diletakkan di atas meja pada suhu bilik selepas dilembapkan.
|
⇝OKAY MURID JOM BUAT PEMERHATIAN ⇜😁
PEMERHATIAN
- Set Pertama .
*Terus kepada hari ke-7. 😅
Label radas
|
Pemerhatian
|
Gambar
pemerhatian
|
A1
|
|
|
B1
|
|
|
C1
|
|
|
D1
|
|
- Set Kedua
Label
radas
|
Pemerhatian
|
Gambar pemerhatian
|
A2
|
|
|
B2
|
|
|
C2
|
|
|
D2
|
|
|
KEPUTUSAN
Bilangan biji benih yang bercambah
|
|||
Set 1
|
Set 2
|
||
A1
|
·
10 biji benih
|
A2
|
·
8 biji benih
|
B1
|
·
9 biji benih
|
B2
|
·
Tiada perubahan
|
C1
|
·
3 biji benih
|
C2
|
·
5 biji benih
|
D1
|
·
Tiada perubahan
|
D2
|
·
9 biji benih
|
➔ KESIMPULAN
Air, oksigen, cahaya dan suhu yang
optima diperlukan untuk melakukan proses percambahan biji benih. Jika biji
benih berada dalam keadaan tanpa air, oksigen dan suhu, ia tidak mampu untuk
menjadi aktif dan tumbuh anak benih.
CADANGAN 😬
Ujikaji pertama ini, agar dapat
menyediakan ruang yang lebih untuk meletakkan bekas-bekas ujikaji pelajar.
SOALAN💭
1. Mengapakah air dalam radas C1
dididihkan?
Untuk
membebaskan udara yang terdapat dalam air radas C1.
2.Apakah faktor yang menyebabkan biji
benih tidak bercambah?
Seperti
dalam radas D1 dan B2, percambahan biji benih tidak berlaku kerana D1
diletakkan di dalam peti sejuk manakala B2 dibiarkan kering menyebabkan
percambahan terbantut. Oleh itu, ia
kekurangan udara, cahaya dan air.
3.Apakah kesimpulan yang boleh anda
buat mengenai ujikaji ini?
Percambahan
biji benih memerlukan kehadiran cahaya, air, oksigen dan suhu yang optima.
4.Kirakan peratus percambahan biji
benih dalam bekas C2.
5 biji benih
yang bercambah
___________________________ x100%= 50%
10 jumlah biji benih yang disemai
5. Bagaimana mengatasi kedormanan?
·
Merendam dalam air supaya ia dapat
melarutkan kimia perencat.
·
Merendam dalam asid jika kulit
terlampau keras.
·
Melembapkan biji benih pada suhu
yang rendah.
Jom murid-murid ! kita terus kepada eksperimen ke-2 🙆
Eksperimen ke-2 : Mengkaji keadaan yang diperlukan bagi percambahan biji benih
TUJUAN : Untuk mengkaji keadaan yang diperlukan bagi percambahan biji benih dengan air, udara, suhu dan cahaya.
➤ Bahan dan alatan
5 tabung uji dan rak. |
biji benih kacang hijau . |
Kapas. |
Minyak masak. |
Air didih yang telah disejukkan. |
Penitis minyak. |
➽Kaedah Eksperimen ke-2
RAJAH 1.0 |
- Empat tabung uji berlabel A,B,C dan D disediakan dengan kandungan seperti Rajah 1.0.
- Tabung uji A,B dan C diletakkan di dalam makmal. Tabung uji D diletakkan di dalam peti sejuk seperti dalam gambarajah 1.2.
Gambarajah 1.2 : Tabung uji D diletakkan di dalam peti sejuk. |
4. Pemerhatian direkodkan.
Tabung uji A.
EKSPERIMEN KE-3: Percambahan epigeal dan hipogeal.
TUJUAN : Untuk percambahan epigeal dan hipogeal pada biji benih kotiledon dan monokotiledon.
➢ Radas dan bahan
1. Masukkan 60ml peat moss ke dalam 2 bikar. Tandakan A untuk biji benih kacang dan B bagi benih jagung seperti dalam gambarajah 1.0.
2. Semaikan 3 biji benih kacang pada bekas A dan 3 biji benih jagung pada bekas B seperti dalam gambarajah 1.3.
Keadaan percambahan biji benih 🙉
Keadaan untuk percambahan
|
Label radas
|
Rawatan
|
Air,udara dan suhu
|
A
|
· Kapas basah dan 3 biji benih. Diletakkan di atas meja.
|
Air
|
B
|
·
Kapas kering dan 3 biji
benih. Diletakkan di atas meja.
|
Udara
|
C
|
·
Masukkan air yang telah didihkan
(sejuk) daripada tabung uji, 3 biji benih dan
lapisan minyak. Diletakkan di atas
meja.
|
Suhu
|
D
|
·
Kapas basah dan 3 biji benih. Disimpan di dalam peti sejuk.
|
Cahaya
|
E
|
·
Kapas basah dan 3 biji benih. Simpan di tempat gelap.
|
Pemerhatian: ⇲
psss, pemerhatian hari ke-7 🙊
Label
radas
|
Pemerhatian
|
Gambar pemerhatian
|
A
|
|
|
B
|
|
|
C
|
|
|
D
|
|
|
E
|
|
Keputusan 😲
Tabung uji
|
Kehadiran
|
Pemerhatian percambahan biji benih
(bercambah/tidak bercambah)
|
|||||
Air
|
Cahaya
|
Udara
|
Suhu yang sesuai
|
||||
A
|
Ada
|
Ada
|
Ada
|
Ada
|
·
Bercambah
|
||
B
|
Tiada
|
Ada
|
Ada
|
Ada
|
·
Tidak bercambah
|
||
C
|
Ada
|
Ada
|
Tiada
|
Ada
|
·
Tidak bercambah
|
||
D
|
Ada
|
Tiada
|
Tiada
|
Tiada
|
·
Tidak bercambah
|
||
E
|
Ada
|
Tiada
|
Ada
|
Ada
|
·
Bercambah
|
Analisis : 😼
1. Nyatakan ketidakhadiran bahan atau
keadaan yang menyebabkan biji benih tidak bercambah.
a) Tabung uji B : Ketidakhadiran air menyebabkan biji benih sukar bercambah.
b) Tabung uji C : Ketidakhadiran udara ditutupi oleh lapisan minyak.
c) Tabung uji D : Ketidakhadiran udara, cahaya dan suhu kerana biji benih berada dalam di dalam peti sejuk .
d) Tabung uji E : Ketidakhadiran cahaya kerana biji benih di simpan di tempat yang gelap.
2. Apakah pemboleh ubah:
Dimanipulasikan : Kehadiran air, udara, cahaya dan suhu yang sesuai.
Dimalarkan : Jenis dan bilangan biji benih
Bergerak balas : Percambahan biji benih
3. Apakah keadaan yang diperlukan bagi
percambahan biji benih?
Biji benih memerlukan air, udara, cahaya dan suhu yang mencukupi untuk percambahan biji benih.
4. Tabung uji manakah yang bertindak
sebagai kawalan?
5. Mengapakah minyak digunakan dalam
tabung uji C?
Untuk menguji percambahan biji benih ia mampu aktif atau tidak jika tiada udara.
6.Apakah yang tidak ditemui dalam air
masak (telah didih)?
Tiada udara.
7.Apakah yang berlaku pada tabung uji
E. Terangkan jawapan anda.
Pada tabung uji E, biji benih tidak mampu bercambah kerana ia berada di tempat yang gelap. Biji benih juga tidak aktif kerana tidak mendapat cahaya yang mencukupi.
8.Kesimpulan eksperimen ini?
Kesimpulannya, air, udara, cahaya dan suhu diperlukan secara optima untuk berlakunya percambahan biji benih maka jika kurang keperluan ia tidak mampu untuk bercambah.
Cadangan 😉
Ujikaji 2 ini dapat memberikan
keselesaan kepada pelajar untuk melakukan pemantau dari segi waktu dan masa.
what next teacher ? 😀
EKSPERIMEN KE-3: Percambahan epigeal dan hipogeal.
TUJUAN : Untuk percambahan epigeal dan hipogeal pada biji benih kotiledon dan monokotiledon.
➢ Radas dan bahan
Biji benih jagung. |
Biji benih kacang merah |
Peat moss. |
⤘ Kaedah eksperimen ke-3
Gambarajah 1.0: Biji benih kacang merah dan jagung |
3. Renjiskan biji benih dengan air setiap hari.
4. Percambahan benih dipantau dan diambil bacaan setiap hari.
5. Lukiskan gambar percambahan biji benih setelah 7 hari.
↬ Pemerhatian
Hari
|
Kacang merah
|
Jagung
|
2
|
|
|
3
|
|
|
4
|
|
|
7
|
|
|
➴Keputusan :
Hari
|
Kacang Tanah
|
Jagung
|
||
Panjang radikal
(akar)
|
Panjang plumul
(pucuk)
|
Panjang
radikal
(mm)
|
Panjang plumul
(mm)
|
|
2
|
50
|
0
|
40
|
0
|
3
|
65
|
0
|
65
|
0
|
4
|
200
|
150
|
90
|
56
|
7
|
240
|
160
|
190
|
130
|
➸Analisis:
1. Lukiskan pemerhatian anda untuk
kedua-dua jenis tumbuhan.
2.Nyatakan perbezaan diantara
pertumbuhan Epigeal dan Hipogeal.
Epigeal
|
Hipogeal
|
·
Kotiledon tumbuh di atas parah
tanah.
|
·
Kotiledon kekal di dalam tanah.
|
·
Kotiledon boleh menjadi struktur
seperti daun berwarna hijau atau berkedut dan gugur.
|
·
Kotiledon beransur-ansur menjadi
kering dan gugur.
|
3.Lukiskan struktur biji benih dan
labelkan.
4.Apakah yang dimaksudkan embrio?
Embrio adalah suatu biji benih yang mengandungi plumul iaitu bahagian embrio yang membesar menjadi pucuk, radikel iaitu bahagian embrio yang membesar menajdi akar dan kotiledon ialah sebagai penyimpan dan pembekal makanan untuk biji benih.
➣Kesimpulan
Embrio adalah suatu biji benih yang mengandungi plumul iaitu bahagian embrio yang membesar menjadi pucuk, radikel iaitu bahagian embrio yang membesar menajdi akar dan kotiledon ialah sebagai penyimpan dan pembekal makanan untuk biji benih.
Ujikaji ini wajar diteruskan untuk melihat hasil yang memuaskan dan waktu pemantau yang fleksibel.
Embrio adalah suatu biji benih yang mengandungi plumul iaitu bahagian embrio yang membesar menjadi pucuk, radikel iaitu bahagian embrio yang membesar menajdi akar dan kotiledon ialah sebagai penyimpan dan pembekal makanan untuk biji benih.
⭈ Cadangan