Saturday 30 March 2019

Minggu 7 : Penuaian Tanaman, Menjual kepada staff utm



Assalamualaikum pemanis bicara,
Hai korang, jadi, hari yang dinanti-nantikan pun tiba. Iaitu hari membuat duit ha ha ha. Pada minggu ini, kami  melakukan aktiviti menuai sayur yang ditanam kemudian menjualnya kepada staff-staff UTM. 

Pukul 8 pagi kami telah tiba di ladang. Sebelum akitviti menuai bermula, kami sempatlaa jugak selfie selfie, boomerang dan sebagainya sementara tunggu budak laki yang tak muncul muncul haihhhh. Dalah tengah panas. amik gambar tak panas pulekkkk hiks.




setelah budak laki tiba, kami dibahagikan kepada 4 kumpulan bagi kelancaran proses jualan berjalan dengan cepat disebabkan kami ada kelas pada pukul 2 petang. 

kumpulan pertama, menuai sayur (afham, sharifah, fikah dan syawal)


kumpulan kedua, membasuh sayur yang telah dituai (ciku, mia, asma, syeeda, fina)



kumpulan ketiga pula, membalut sayur yang telah dibasuh ( aishah, dijah, ayuni, azam, nisa)




Sayur yang telah siap dibungkus dan sedia untuk dijual.
kumpulan keempat menjadi runner atau penjual sayur kepada staff-staff utm.
( syafiq, iskandar, shaz dan sera )

 sayur untuk dijual

 iskandar bersama pelanggaan

kami menghabiskan masa sehari suntuk di ladang. Namun, pada pukul 2 petang kami bergegas pula ke kelas sehingga pukul 4 petang. selepas kelas habis, kami kembali ke ladang untuk menyambung kerja kami yang tertangguh. Jualan selesai pada pukul 8 malam. Walaupun semua keletihan tetapi, terbalas dengan hasil pulangan yang kami dapat. Bendahari masih belum memberi kata putus mengenai wang hasil jualan disebabkan kami belum habis menuai sayur bayam. 

Jadi, nak tahu berapa hasil jualan kami, tunggu nanti yeeeee. bye guysssss lotssssssssssssss of love. xoxo d